P-Laser rondt succesvolle crowdfundingcampagne af

P-Laser, een bedrijf actief in industriële reiniging met lasertechnologie, wist recent een een succesvolle crowdfundingcampagne af te ronden. Het bedrijf haalde bij 143 investeerders maar liefst 200.000 euro op. Dat bedrag combineerde het met een KBC-banklening en een KlimOp-lening via LRM.

Het bedrijf kan hiermee zijn snelle groei financieren en de investeerders mogen uitkijken naar een mooi rendement van 7%.

We interviewden Jean-Claude Philippron, de zaakvoerder van P-Laser, en vroegen naar zijn mening over Bolero Crowdfunding.

Waar is P-Laser mee bezig?

Philippron: "We bouwen lasertoestellen voor industriële reiniging. Met onze technologie zorgen we voor een kostenbesparing en een betere reiniging. Met onze lasers kunnen bedrijven op basis van laserlicht hun toestellen efficient reinigen, wat een stevig kostenbesparing met zich meebrengt. De initiële investering is pittig, maar daarna zijn de operationele kosten laag."

 

Waarom hebt u een beroep gedaan op crowdfunding?

Philippron: "Als  groeibedrijf hebben we continu nood aan geld. Crowdfunding leek ons een goede aanvulling op de traditionele banklening. Dankzij de financieringsmix van crowdlending, bankfinanciering en de KlimOp-lening (limburgse variant van de kmo-cofinanciering van PMV) zijn we erin geslaagd een groter bedrag op te halen, wat ons nu meer groeimogelijkheden biedt."

 

Wat zijn uw bevindingen na de campagne?

Philippron: "Voor ons  was het een succesvolle testcase. We vinden de interactie met de investeerders leuk. Ze zijn erg betrokken en we voelen ons dan ook verantwoordelijk voor het geïnvesteerde geld. We hebben we ondervonden dat de campagne catchy moet zijn om mensen aan te spreken. We vonden het alvast een stuk leuker dan een gewone bankfinanciering en voor ons is er minder risico aan gekoppeld, omdat de crowdlending mogelijk is zonder waarborgen."

 

Was het jullie enige vorm van financiering?

Philippron: "Nee, we rekenen ook nog steeds op bankfinancieringen en andere mogelijke ondersteuning. Crowdfunding is voor ons een extra, aanvullende manier. Er hangt bovendien ook aardig wat publiciteit aan vast, wat mooi meegenomen is."

 

Zou u het ook andere bedrijven aanraden?

Philippron: "Zeer zeker. We vinden het fantastisch dat KBC een platform biedt om dit soort alternatieve en innovatieve financiering mogelijk te maken. Ook voor investeerders die bereid zijn een stuk risicovol te investeren, is het een leuke diversificatie van hun portefeuille. Bovendien vinden we de input van de investeerders waardevol en bekijken we momenteel zelf hoe we ze een stem kunnen geven. Voor ons was het alvast een zeer positief verhaal, waar we heel blij mee zijn."

Interview met ArtAssistant

Interview met Dagvers

Interview Sizable