Bolero Crowdfunding Blog

Blog

9 tips and tricks om je crowdlendingcampagne te boosten

Communiceren met je klanten, dat is toch niet moeilijk? Wel, daar kan je je aardig in vergissen. Als bedrijf of ondernemer op een heldere en correcte manier info verspreiden naar de juiste mensen is niet altijd makkelijk... Hoe ga je info verspreiden naar geïnteresseerden? Via een website? Of een mail? Wie wil je bereiken? Bereik je de mensen die je wìl bereiken? Wil je met social media werken? Je denkt er best op voorhand over na.

De collega's van Bolero Crowdfunding krijgen vaak vragen van ondernemers rond professionele communicatie. In onze context gaat dit meestal over het opzetten van een crowdlendingcampagne. Daarbij is marketing van groot belang. Daarom kan je, als je bij Bolero Crowdfunding een crowdlendingcampagne opzet, rekenen op de hulp van ons marketingteam.

Maar niet enkel voor bedrijven die bij ons een campagne opzetten is extra hulp nuttig. Soms kunnen een paar kleine aanpassingen je marketing een echte boost geven!
Wij geven je 9 tips voor een geslaagde communicatie met je klanten, je toekomstige klanten, je investeerders,... 

Spread the word!

Inderdaad. Spread the word! Het succes van een crowdlendingcampagne is gelinkt aan het aantal mensen dat je warm kan maken om in jouw zaak te investeren. Dat vergt toch enige voorbereiding, know-how en vooral een goed gestructureerd plan van aanpak. In deze blogpost geven we een paar tips mee die voor elke ondernemer nuttig zijn bij het uitsturen van communicatie over bijvoorbeeld een crowdlendingcampagne. 

9 tips en tricks

1. Wie zijn je doelgroepen?
Maak een lijstje van de verschillende doelgroepen waarvan je verwacht dat ze geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Noteer voor elk hun grootste problemen en behoeften, die door jouw product of dienst ingevuld kunnen worden. Als je dit doet kan je de doelgroepen nadien makkelijk en op een gepersonaliseerde manier aanspreken.


2. Heb je een eigen website en nieuwsbrief?
Een website hoeft niet super uitgebreid te zijn. Je kan het beperken tot een eenvoudige landingspagina met alle nodige info. Veel bedrijven werken voor de verspreiding van informatie met een nieuwsbrief. Wél belangrijk is dat je je websitebezoekers aanmoedigt om zich te abonneren op je nieuwsbrief. Tip: geef abonnees een extraatje, zo abonneren geïnteresseerden zich sneller. Een gratis e-boek? Een korting?


3. Start een blog 
Een blog werkt! Maar er kruipt tijd in. Weeg goed af of je die tijd wil investeren en stel op voorhand een contentplanning op die je regelmatig update. Een blog moet blijven leven en dat doe je het best met relevante onderwerpen en informatie over het reilen en zeilen van je onerneming. Een sterke domeinnaam en aantrekkelijke lay-out zijn hier essentieel. 


4. Je eerste 10 potentiële investeerders
Weet je niet goed waar te starten? Bedenk dan welke tien personen uit je persoonlijke relatiekring het meest geïnteresseerd zullen zijn in jouw product, dienst of campagne. Stuur hen een persoonlijke uitnodiging met een link naar je website en je crowdlendingcampagne. Zij staan op de eerste rij en fungeren op die manier mee als ambassadeur.


​5. Activeer je netwerk 
Informeer je persoonlijke contacten (zakelijk én privé) ruim vooraf over je plannen. Dit verhoogt de kans op een snelle financiering van de eerste 20% van je crowdlendingproject. Deze sterke start kan (door een hefboomeffect) de overige 80% vlot doen binnenkomen. Niet enkel bij een crowdlendingcampagne is dit een goede tactiek. Ook voor communicatie rond andere plannen is het altijd goed om je netwerk op de hoogte te brengen.


6. Gebruik social media
Bijna iedereen is actief op social media, het belang ervan is daarom niet te onderschatten. Heb je nog geen Facebook-pagina voor je bedrijf? Nog geen Twitter account? LinkedIn? Dan is dat bij deze een eerste opdracht. Zo kan je makkelijk je project promoten. Post regelmatig nieuwe content, zodat je volgers geïnteresseerd blijven. LinkedIn werkt goed om je zakelijk netwerk aan te spreken.


7. Schakel de pers in
Niet de makkelijkste opdracht, maar het werkt. Leg een lijst aan van journalisten en invloedrijke bloggers. Van de lokale krant of een radiozender tot  influencers op Instagram en YouTube die gelinkt zijn aan jouw werkgebied of product. Zij zijn immers in staat om een grote groep mensen te beïnvloeden en doen op die manier een deel van het werk voor jou. Pas wel op: deze contacten schrijf je enkel aan als je daadwerkelijk belangrijk nieuws te melden hebt. De pers mail je niet zomaar. Een grote crowdlendingcampagne kan bijvoorbeeld een reden zijn...


8. Interessante nieuwtjes
Zorg voor relevanteboeiende inhoud op je blog of social media en hou je informatiekanalen levendig. Speel bijvoorbeeld in op de dagdagelijkse actualiteit of nieuwigheden binnen je bedrijf. Maak je content interessant voor je doelgroep.


9. Maak een korte video
Als je iets te melden hebt dat best wat aandacht verdient, dan is een filmpje een leuke manier om dit te delen. Als je bijvoorbeeld een crowdlendingcampagne opzet, dat je kan in een video je plannen uit de doeken doen en zo potentiële investeerders overtuigen.
 

Wil je meer informatie over hoe je een crowdlendingcampagne op poten zet?

Download dan hier ons e-book voor ondernemers.

Of neem met ons contact op via info@bolerocrowdfunding.be of 02 429 00 32.
 

Word lid van Bolero Crowdfunding en blijf op de hoogte